W

y

s

u

ń

Zasady rozliczeń MVNO-MNO

Dzięki rozwojowi technologii przedsiębiorcy mogą korzystać z przeróżnych rozwiązań, co pozwala na rozwój firm i optymalizację kosztów. Jednym z ważniejszych elementów, które wpływają na sprawność i koszty pracy są rozwiązania technologiczne wykorzystywane w przedsiębiorstwach. Chodzi tutaj głównie o systemy informatyczne. Firmy mają do dyspozycji funkcjonowanie na podstawie systemu MVNO albo MNO. Czym się charakteryzuje każdy z nich i jak wyglądają rozliczenia?

Czym się różni MVNO od MNO i jakie firmy korzystają z tych rozwiązań? 

Z rozwiązania zwanego MNO, czyli Mobile Network Operator korzystają takie firmy, które mają własną infrastrukturę nadawczą. Tacy operatorzy chcą objąć zasięgiem telefonii i Internetu jak największy obszar. Właśnie dlatego stale ją rozwijają, a także ponoszą koszty, które wiążą się z utrzymaniem działalności. MVNO, czyli Mobile Virtual Network Operator z kolei nie dysponuje własną infrastrukturą. W praktyce oznacza to, że musi korzystać między innymi z wież transmisyjnych, którymi dysponuje konkurencja.

Taki model działalności coraz bardziej zyskuje na popularności w Polsce. Obecnie korzysta z niego wiele firm. W ramach MVNO można wykupić abonament z telefonem czy usługi internetowe. Co ważne, przedsiębiorstwa, które wybierają takie rozwiązanie, często prowadzą swoją działalność wyłącznie przez Internet. Firmy rozważają funkcjonowanie na podstawie systemu MVNO szczególnie ze względu na możliwość optymalizacji kosztów telekomunikacyjnych, która znacząco ułatwia prowadzenie działalności.

nadajnik

 

Lepiej wybrać MNO czy MVNO? 

Wielu osobom wydaje się, że operatorzy MVNO są drożsi, ponieważ nie mają swoich wież transmisyjnych, co skutkuje koniecznością uiszczania wysokich opłat do operatorów MNO. W rzeczywistości jednak nie ponoszą kosztów za wzniesienie wież, a do tego nie muszą inwestować w punkty sprzedaży.

W praktyce oznacza to, że operatorzy MVNO mają najkorzystniejsze finansowo oferty na rynku. Obecnie nielimitowane połączenia czy SMS-y są właściwie standardem. Wybierając operatora, należy zwrócić uwagę na to, jaką ofertę cenową proponuje. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku usług dla firm, ponieważ wówczas rozbieżności mogą być spore.