W

y

s

u

ń

Telekomunikacja kiedyś a dzisiaj

Rozwój usług telekomunikacyjnych jest tak szybki, że coraz trudniej nadążyć za nowościami. Efektem tego mogą być przestarzałe usługi i urządzenia w twojej firmie, które w porównaniu do współczesnych rozwiązań generują pokaźne koszty. Z tego wpisu dowiesz się, jak na przestrzeni lat zmieniała się telekomunikacja i gdzie zmierza współczesny rynek.

Krótka historia telekomunikacji w Polsce 

Od pojawienia się w Polsce telefonii komórkowej minęło już 28 lat. W początkowym okresie najpopularniejszymi aparatami dysponowały firmy Alcatel, Ericsson, Siemens czy Motorola, które z czasem przestały się liczyć. Operatorów było coraz więcej, dzięki czemu powstawały różnorodne pakiety, które prześcigały się w zaniżaniu cen usług. Rynek diametralnie się zmienił, gdy zwiększył się dostęp do Internetu.

Początkowo Telekomunikacja Polska udostępniła numer telefoniczny, który pozwalał na połączenie wszystkim abonentom posiadającym komputer z modemem. Wraz z wejściem w nowy wiek usprawniono technologie przesyłania danych, co znacznie zwiększyło liczbę użytkowników. Dodatkowo rozwijał się Internet mobilny oraz telefony komórkowe, które w końcu zostały zastąpione przez smartfony. Ułatwiły one wiele procesów jak sprawdzanie poczty, opłacanie faktur przez Internet robienie zdjęć, słuchanie radia czy czytanie wiadomości na bieżąco.

miasto sieć telekomunikacyjna

Rozwój usług telekomunikacyjnych 

Obecnie poszczególne firmy proponują różnorodne pakiety, które uwzględniają rozmowy telefoniczne, smsy, Internet stacjonarny lub mobilny oraz dodatkowe usługi jak streaming, programy antywirusowe itp. Telekomunikację przejmuje Internet, który staje się powszechnie dostępny w coraz większej liczbie miejsc i umożliwia prowadzenie rozmów na różne sposoby. Firmy zaczęły korzystać z rozwiązania VoIP, które pozwala na przesyłanie połączeń głosowych za pomocą łącza internetowego. Powszechna dostępność Internetu, szybki transfer danych, mnogość urządzeń mogących obsługiwać sieć WWW oraz tanie pakiety oferowane przez dostawców to czynniki, które prowadzą do monopolu tej technologii w skali globalnej. Wciąż jednak Internet traktuje się na równi z telefonią i nie jest w stanie jej w pełni zastąpić.