W

y

s

u

ń

Słowniczek telekomunikacyjny cz. II

Branża telekomunikacyjna stale się rozwija. Firmy, które poszukują nowych rozwiązań, powinny znać podstawowe pojęcia, które są wykorzystywane w telekomunikacji, ponieważ dzięki temu łatwiej jest zrozumieć sposób działania poszczególnych systemów czy urządzeń. Przedsiębiorstwa często decydują się na skorzystanie z doradztwa telekomunikacyjnego z uwagi na zmiany, za którymi trudno nadążyć. Aby ułatwić zrozumienie działania tej branży i wykorzystywanych w niej rozwiązań, przygotowaliśmy drugą część krótkiego słowniczka telekomunikacyjnego.

Czym jest GSM, HSDPA i IVR? 

Global System for Mobile Communication, czyli GSM jest systemem komórkowym wykorzystywanym przez urządzenia mobilne. Działa dzięki technologii modulacji cyfrowej. Kolejnym pojęciem stosowanym w branży telekomunikacyjnej czy firmach zajmujących się outsourcingiem telekomunikacyjnym jest HSDPA, czyli High Speed Downlink Packet Access. Jest to mobilna technologia, która pozwala na pobieranie danych do komputera z sieci z prędkością 7,2 Mb/s.

Pojęciem, które jest znane w wielu większych firmach, jest IVR. System został stworzony po to, aby obsługiwać w sposób interaktywny osoby dzwoniące do firmy. Mowa tutaj na przykład o tym, że podczas połączenia są odtwarzane wcześniej nagrane komunikaty głosowe, a klient może się dodzwonić w odpowiednie miejsce dzięki wyborowi właściwych pozycji na klawiaturze albo za pomocą głosu.

przewody

 

LAN, LTE i VoIP 

Kolejnym pojęciem wykorzystywanym w branży telekomunikacyjnej oraz przez firmy, które zajmują się doradztwem telekomunikacyjnym, jest LAN, czyli Local Area Network. Jest to sieć komputerowa, która łączy komputery na określonym obszarze. LTE to z kolei popularne od jakiegoś czasu rozwiązanie. Local Term Evolutnion jest w tej chwili najnowocześniejszą generacją internetu, która zapewnia kilkukrotnie większą prędkość pobierania danych niż starsze typy transmisji.

Pojęciem, które warto znać, jest również VoIP. Jest to protokół internetowy, dzięki któremu można dzwonić przy pomocy łączności internetowej, co jest szczególnie opłacalne w przypadku rozmów zagranicznych, ponieważ nie są wówczas obciążone opłatami roamingowymi. Co ważne, konieczne jest wówczas połączenie Wi-Fi albo wykupienie pakietu internetowego.