Operatorzy telefonii stacjonarnej nadal konkurują z operatorami telewizji

operator ikona

Choć przez wiele lat telefonia stacjonarna była rozwiązaniem powszechnie lubianym i pożądanym, dwie ostatnie dekady stanowiły okres, w którym jej popularność nieuchronnie malała. Z każdym kolejnym rokiem ilość osób korzystających z tej technologii spada o ok. 10-15%, a wartość rynku telefonii stacjonarnej zmniejsza się bardzo szybko: w ciągu ostatnich pięciu lat zmalała ponad dwukrotnie. Nie oznacza to, że ten rodzaj komunikacji w ogóle nie ma już zastosowania, ale stał się swego rodzaju niszą, przeznaczoną dla bardzo konkretnego typu klienta. Mimo to konkurencja w tym segmencie jest bardzo silna i przy okazji niezwykle trudna dla tradycyjnych dostawców telefonii stacjonarnej. 

Dzieje się tak, ponieważ większość klientów traktuje ten rodzaj komunikacji jako bonus, dodatek do tradycyjnej oferty. O wiele chętniej dopłacają oni nieco do rachunku za telewizję oraz Internet, niż zwracają się z zakupem usługi telefonii stacjonarnej do specjalizującej się w tym firmy. Jest to zwyczajnie prostsze i wygodniejsze rozwiązanie, nawet jeśli niekoniecznie bardziej opłacalne. Dostawcy telewizji chętnie dodają telefonię stacjonarną do swoich pakietów telekomunikacyjnych, ponieważ to najefektywniejszy sposób na znalezienie dla niej klientów. Wielu z nich dostarcza równocześnie wiele usług, więc i tak posiada do tego odpowiednią infrastrukturę. 

 

Dlaczego telefonia stacjonarna traci na znaczeniu? 

Głównym powodem, dla którego rynek telefonii stacjonarnej nieustannie się zmniejsza, jest silna konkurencja w postaci innych rozwiązań. Przede wszystkim telefonów komórkowych, które są nie tylko znacznie wygodniejsze, ale oferują też o wiele więcej funkcji, przy porównywalnej lub nawet niższej cenie. Dużym plusem urządzeń stacjonarnych była niegdyś możliwość stosunkowo łatwego połączenia ich w sprawnie działający system, ale dziś istnieją ku temu lepsze alternatywy, jak nowoczesne rozwiązania VOIP. Ta technologia oparta na łączu internetowym oferuje wszystkie funkcje telefonów stacjonarnych, wzbogacając je o nowe, niezwykle przy tym wygodne i łatwe w implementacji. Ta stosunkowo świeża możliwość przekonuje do siebie przede wszystkim firmy, które długo wzbraniały się przed rezygnacją ze starszych rozwiązań.