Bezpieczeństwo połączeń VoIP - zaniedbywana kwestia

system VoIP

VoIP (Voice over Internet Protocol) jest to technologia internetowa, dzięki której użytkownicy mogą przesyłać połączenia głosowe za pomocą łącza internetowego lub innych sieci opierających się na protokole IP. Jej wykorzystanie nie stwarza większych problemów – wystarczy urządzenie mobilne lub komputer podłączony do Internetu oraz adapter VoIP, który zmienia system analogowy. Część urządzeń ma taką bramkę wbudowaną. Często zaniedbywaną kwestią jest zachowanie odpowiednio wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

 

Niebezpieczeństwa połączeń VoIP 

VoIP ma wiele zalet jak wygoda użytkowania i niskie koszty. Nie wymaga kupowania specjalnych urządzeń. Jednak technologia ta przesyła dane za pomocą Internetu, co stwarza pewne zagrożenia i problemy. Utracenie połączenia wiąże się z zerwaniem rozmowy. Zakłócenia mogą powstawać także przez robaki internetowe i wirusy. VoIP jest podatny na ataki SPIT, czyli swego rodzaju telefoniczny SPAM. Nieszyfrowanie połączeń grozi podsłuchami, jednak warto zauważyć, że prywatność dużo łatwiej utracić w tradycyjnych rozmowach telefonicznych. Użytkownicy VoIP mogą stać się także ofiarami pishingu, czyli przestępstwa polegającego na wyłudzeniu cennych danych osobowych. w tym przypadku dużo zależy nie tyle od zabezpieczeń, ile od świadomości użytkownika odbierającego połączenia.

 

Jak się przed nimi zabezpieczyć? 

Nie da się całkowicie wyeliminować niebezpieczeństwa, ponieważ oszuści wymyślają coraz nowe sposoby na to, by dotrzeć do swoich ofiar. Dużo jednak zależy od wyboru usługodawcy. W zależności od tego, jak poufne dane będą przekazywane przez połączenia, musisz wybrać pakiet VoIP z odpowiednim poziomem szyfrowania. Są firmy, które mają możliwość dodatkowego zabezpieczania jak dynamiczne połączenia VPN ukrywające położenie użytkownika lub prowadzenie rozmowy odbywające się na innym kanale niż samo połączenie. Dodatkowym zabezpieczeniem może być zaszyfrowany router. Na rynku są różne rozwiązania VoIP, które trzeba porównać pod względem wielu wytycznych. Możesz zrobić to samodzielnie lub przy pomocy doradcy telekomunikacyjnego, który wybierze twojej firmie najlepiej dobrany pakiet.